Tuesday, June 21, 2011

chocolate batik cake !

assalamualaikum (:

hai sume . dah lame jugak tak dapat update blog ni .
last ari tu nak masukkan gambo gambo tebaru tapi kamera yang
mengandungi itu sume gambor takde kat ipoh la pulak . :(

sebelum u guys tido , ape kate jamu dulu mate dengan entry aku ni.
mungkin oleh di try esok hari ke kan untuk menu minum petang, or jamu mak mentua,
bagi pakwe ke , and sewaktu dengannye . hihi (:

 so,  kali ni nak kongsi resipi kek batik coklat ni .
ekceli kek ni gune milo 90% n coklat 10% .
tapi disebabkan aku ni penggemar tegar coklat, makenye aku
ubahsuai resipi asal tu tadi . hihihi . (:
aku gune 50% milo n 50%coklat. hihihi . sedappppppp!!!


tapi sebelum tu aku yakin ramai yang dah tawu malahan
yang mahir dah buat kek ni . tapi aku nak kongsikan jugak sebab
aku dapat resipi sedappp ni pun dari orang jugak .
so, jom tengok bahan² n method die sekali .



bahan-bahan :
250 gm butter [ aku gune buttercup]
2/3  tin  susu pekat manis
150 gm serbuk milo
5    tbsp serbuk koko [ sudu besar + membukit tau ]
biskut marie secukupnye [ JANGAN PATAHKAN ]

cara-cara :
1. cairkan butter
2. masukkan susu dalam butter tadi
3. bile dah cair sepenuhnye , masukkan milo n koko tadi
    sedikit demi sedikit sampai licin dan sebati (:
4. then, susun biskut marie tu tadi selapis demi selapis
    diselangkan dengan koko tadi.
5. pastikan lapisan atas sekali adalah koko . (:
6. sejukkan kek dalam fridge untuk beberape jam [ 2 ]

*lapikkan dengan plastik dulu supaye bile kek dah mengeras, senang untuk dipotong
dan mudah untuk dibawa keluar dari bekas .







bahan-bahan yang digunakan .
*telur tu aku gune sebijik je sebab untuk tak bagi die terlalu likat.





susun biskut tu macam ni tau . macam ni .





*supaye hasilnye nampak macam batu bata.
cantikkkk !! (:






okay , so macam tu je la carenye .

sooooooooooo simple . tapi sedapppp .
hope u guys akan try (:
so, gud nite .


thnxxx for reading . (:

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.