Friday, March 16, 2012

first entry !!!!

assalamualaikum w.b.t ... 

alhamdulillah, setelah sekiannnnn lame giler tak jenguk belok ni, 
selepas jenuhhhhh tiup, kuis² habuk yang ade,
akhirnye hari dapat jugak update..
lame giler dah , since last year bulan tujuh cmtu kot..
hihihi... 

bukannye takde intenet ke, bukan jugak takde mase 
TAPI 
perasaan malas buat ape ape resepi tu la yang membuatkn takde langsung update..
haha.. nmpk benor malasnye ye dak..

tapi takpe,
sekarang dh rajin... 


okay, cerite pasal rajin hari tu, 
tetibe rase teringin nak makan cupcake chocolatechip cheese centre. 

haaa, macam sedap kn.? 
tu la..tengok orang lain buat sume jadi je kn.so, nk jugak try. 
dijadikan cerite, on that day is my off day. 
so, i ambik peluang try la kn.pe lagi. 
pagi pagi lagi dah pergi ketuk pintu kedai jual barang bakery. 
then, carik cepat cepat, terus balik..

pastu, pe lagi, timbang timbang sume bahan, terus buat. 
then ni la hasil die... 




ni la yang sempat tangkap gambar. 
mase buat tu dapat la dalam 16 cuppies.
 tapi lepas je kuar dari oven, 
beberape mulut dah menanti untuk di ngapp.. 

hihi. okay la tu kn tinggal tige je.. 

okay, sekian untuk hari ini. 


wassalam... (: 



Friday, July 8, 2011

cheeeeezy sekarang dah boleh buat sendiri (:

assalamualaikum .


hye semua . pagi ni macam terbaik pulak
sebab terbangun awal. haha.
so, daripade boring tak tentu hale,
nak buat entry lah
tentang satu bende baru
yang dipelajari daripada blog mane tah dapat, [ maaf lupe la ]
then dah try sendiri .


hopefully lepas ni korang pun boleh try jugak.
senangggggg la sangat .

kali ni nak kongsi resepi and cara care nak wat cheezy .
alaaa, yang macam kat kepsi time makan ngn cheezy wedges tu .
hihi.





haaa, picture yang kat atas ni
i buat makan ngn beger .
sebab malas nak goreng kentang weiges tu . 
so, bile kite dah buat sendiri kan, senang la
kite nak buat bape banyak, ikut suke sedap hati la.
nak makan ngn ape ape pun boleh.
so pasni leh la boikot tak yah g kepsi yang mahal tu.
hahaha.




so, ni nak agi resepi la ni.
bahan bahan :
5   sliced cheese yang kaler oren tau [ i gune 6 pcs ] hihi
1 tbsp butter
1 tbsp tepung gandum
1/2  cup fresh milk [ i gune susu tepung je sbb malas nk beli fresh milk. ]
2 tbsp plain yogurt
mayonaise secukupnye [ cukup ikut hati la ye ]


method die :
1 )   cairkan butter dalam kuali
2 )    masukkan tepung, kacau sebati
3)   masukkan fresh milk , kacau hingga pekat.
4)   masukkan cheese, kacau samapi semua cheese cair
5)   tambahkan yogurt, kacau rata.
siap! (:

* semua proses dari 1 - 5  tolong gune api yang paling perlahan .


dah, tu je . ^_________^


u can see that cheezy i letak dalam piping beg
sebab nanti senang bile nak gune (:





abis licin di kaut. rugi . hihi .




okay , tu je untuk kali ni,
de pa pe yang kurang paham boleh ditanye,
tanpa rase segan silu .
k, ta taaa. (:


thnxx for reading this . ^__^



Tuesday, July 5, 2011

desert best !!!

assalamualaikum .

hye everybody (:

hari ni, setelah 'ter'peram story untuk entry kali ni, malam ni akhirnye baru
ade feeling nak entrykan die. hihi. bizi+malas=lambat update .

okay, kali ni nak cite tentang satu desert punye kategori la jugak ni.
cold desert. sangat sedapppp and pasti digemari ramai sebab
bahan bahan nye sangat la sedapppp . (:

nak tawu ape die.??

trifle yogurt strawberry n mango .

haaa, nampak dah kan nama die . so, kali ni nak bagi resepi die lak lah kan.
disebabkan sangatlah ter super extra senang, so here it is :

bahan bahan nye ~
100 gram strawberry [ i ganti dengan orange sebab tak jumpe stoberi ]
100 gram mango , dipotong dada dadu .

bahan sos ~
150 gram yogurt krim strawberry
150 gram yogurt krim mango [ i gune peach ]
60 gram keju cedar parut, untuk ditabur [ i gune coklat ] (:
* ekceli, coklat yang ditabur kat atas tu i gune
 kisses almond 2 biji + 1 coklat blueberry cadbury


method die ~
1 ,  susun potongan oren di dalam gelas.
2,  sudukan yogurt peach diatasnye.
3,  taburkan coklat.
4,  susun mangga.
5,  sudukan yogurt strawberry.
6,  tabur coklat.
7,  ulangi langkah secara berselang sampai habis. pastikan taburan coklat
yang paling atas.
8,   nak best, hidangkan lepas disejukkan.  ^_____^

so sekarang i nak kongsikan gambar² yang i dah buat sendiri . (:







so, i hope everybody enjoy this simple recipe .
and will happy when eat it . (:

hihihi . so, gud nite
ta taaaaa ,
thnxxx for reading this . 


















Saturday, June 25, 2011

cokLaT² !!!



yang ni plak order 18 pcs coklat .

yang ni di order oleh 'seseorang' hihi
untuk dibagi kepade sepupu die nak kawin .

kisahnye die kate sepupu ni la kawan same same nakal
mase kecik kecik dulu. lastly die kawin dulu .
ape pun tahniah ye.
jauh di poskan ni, ke johor, segamat.




thnxxx for ordering .

ekceli, die ade order lagi lima pcs oreo chocs tapi tak sempat
nak snap gambar sebab kelam kabut .

maap yer .


thnxxx for reading. (:








cokLaT² !!!





yang ni pulak ,

pop cake . dalam kek pisang, luar disaluti coklat .

sedappppp weyh .!!

gambar yang ni je sempat di snap kan , yang elok sikit tak dan , lupe .
hihi .





terliur tak.??
hihihi ....

kalau terliur lap la dengan tisu ye .

thnxxx for reading this .
nak bleh diorder . (:





cokLaT² !!!

hai assalamualaikum .

hari ni baru la berkesempatan nak ambil gambar dari others lappy,
then transfer masuk sini (:

kali ni nak letak gambar gambar yang sepatutnye diletakkan lame duluuuuuu ..
hihi .


okay, mule .




firstly ,



yang ni di order oleh cikgu, kak fariha .
dari sekolah parit ...

die order 35 pcs coklat filling badam and
50pcs lollichocs untuk anak-anak buah die (:
tema ~ purple putih .

thnxxxx ye kak fariha (:

Tuesday, June 21, 2011

chocolate batik cake !

assalamualaikum (:

hai sume . dah lame jugak tak dapat update blog ni .
last ari tu nak masukkan gambo gambo tebaru tapi kamera yang
mengandungi itu sume gambor takde kat ipoh la pulak . :(

sebelum u guys tido , ape kate jamu dulu mate dengan entry aku ni.
mungkin oleh di try esok hari ke kan untuk menu minum petang, or jamu mak mentua,
bagi pakwe ke , and sewaktu dengannye . hihi (:

 so,  kali ni nak kongsi resipi kek batik coklat ni .
ekceli kek ni gune milo 90% n coklat 10% .
tapi disebabkan aku ni penggemar tegar coklat, makenye aku
ubahsuai resipi asal tu tadi . hihihi . (:
aku gune 50% milo n 50%coklat. hihihi . sedappppppp!!!


tapi sebelum tu aku yakin ramai yang dah tawu malahan
yang mahir dah buat kek ni . tapi aku nak kongsikan jugak sebab
aku dapat resipi sedappp ni pun dari orang jugak .
so, jom tengok bahan² n method die sekali .



bahan-bahan :
250 gm butter [ aku gune buttercup]
2/3  tin  susu pekat manis
150 gm serbuk milo
5    tbsp serbuk koko [ sudu besar + membukit tau ]
biskut marie secukupnye [ JANGAN PATAHKAN ]

cara-cara :
1. cairkan butter
2. masukkan susu dalam butter tadi
3. bile dah cair sepenuhnye , masukkan milo n koko tadi
    sedikit demi sedikit sampai licin dan sebati (:
4. then, susun biskut marie tu tadi selapis demi selapis
    diselangkan dengan koko tadi.
5. pastikan lapisan atas sekali adalah koko . (:
6. sejukkan kek dalam fridge untuk beberape jam [ 2 ]

*lapikkan dengan plastik dulu supaye bile kek dah mengeras, senang untuk dipotong
dan mudah untuk dibawa keluar dari bekas .







bahan-bahan yang digunakan .
*telur tu aku gune sebijik je sebab untuk tak bagi die terlalu likat.





susun biskut tu macam ni tau . macam ni .





*supaye hasilnye nampak macam batu bata.
cantikkkk !! (:






okay , so macam tu je la carenye .

sooooooooooo simple . tapi sedapppp .
hope u guys akan try (:
so, gud nite .


thnxxx for reading . (:

Tuesday, June 14, 2011

info berguna . (:

assalamualaikum . (:

fuhhh, sempat jugak la tadi duk tiup tiup habuk sikit kat blog ni . hihi .
ni semue kerane bizi ,then tak sempat nak update kat blog .

banyakkkkkkk lagi gambor yang belum diupdate . nanti, di lain mase akan
di update taw . dont worry . hihi .

okay , hari ni nak bagi tawu sikit info .
kite kan dah biase dengor cup cake and muffin kan. tapi apekah sebenarnye berbezaan antare
cupcake and muffin tu tadi ye .? 

ye, cupcake tu kek cawan , muffin tu kek kecik , dam macam macam lagi yang kite dengor .
kebiasaanye cupcake ni orang order untuk buat macam fondant kapkek , aising, tulisan
hahhpy birthday , and so on .

yang muffin lak biasenye orang order untuk di pek satu satu sebab
nak buat door gift untuk tetamu die .

haaa , so sekarang aku nak kongsikan ilmu yang aku ade
tak banyak tapi serbe sedikit dapat la kite tawu kn . (:



Beza kek cawan dengan muffin ialah teksturnya.
Ø  Kek cawan
§  Teksturnya lembut seperti kek biasa tetapi adunanya saja yang berbeza kerana ia dimasukkan dalam bekas kecil yang sama digunakan untuk muffin.
Ø  Muffin
§  Muffin biasanya menggunakan gula biasa dan bukannya gula aising. Jika kita nak buat muffin, adunannya jangan dipukul terlalu lama, kerana khuatir ia tidak akan kembang dan sewaktu kita letakkan adunan dalam mangkuk kertas ia akan meleleh dan tidak akan naik kembang. Ini kerana lagi lama kita pukul aduanan lagi banyak udara masuk dan ia tidak akan dapat mengikat adunan dan itulah yang menyebabkan ia sukar untuk kembang, malah ia akan jatuh.


insyaAllah hujung minggu ni akan di letakkan gambor yang sepanjang
minggu lepas orang order . maaf ler ye lambat sebab sibuk bekerje jugak . (:




dari cik gooogle (:







sekian , thnxxx for reading .
kalau ade info pa pe , boleh la dikongsikan kat sini jugak .
ta taaa . gud nite . (:







haa , tu je la info kali ini .

Monday, May 23, 2011

cokLaT² !!!

assalamualaikum . (:
hye hello peeps . pfuhhh . rase berhabuk blog ni . tapi tak la setebal satu inci.
sikit je , setengah inci baru . hihihi ... maaf la sebab sibuk .. i have no time nak update.
ni baru ade mase nak update .

last week , pergi ke p.d
saje saje tapi niat nak g carik keje la cmtu .
and bestttt sangat !! ^__________^
disamping besstttttt sangat² tu , de la beberape kejadian yang aku pasti
dan yakin sume orang tak nak bende cmtu jadi .
first nye, kete rosak . rosak yang sangat teruk sampai tak leh jalan .
nasib cukup cukup mase je, sampai kedai kete tu . but then tu bukan kedai tapi
just bengkel kete . tapi nak wat cmne kan,tu je yang bukak di hari AHAD .
huh . mencik.!!
pakcik tu plak jual mahal la . ngade . rase nak tumbuk muke die .!!
but ALHAMDULILLAH , selamat sampai tanpe sesiape tercedere . (:
pastu secare tertaksengaje menangguhkan hari penginapan disane .
balik hari selase pagi, on the way to ipoh , hujan LEBAT sangat² .
sampai tepat pade mase, then terus terpakse masuk keje . fuhhh ... penat .


dah , tu cerite selingan je .
kat bawah ni real chocolate story . (:

.
.
.
.
.

okay , nak cite pasal order coklat baru kali ni.
kali ni untuk dibuat hadiah sempena kahwin . tapi xmo tulis tulis .
tema kaler : pink putih (:
lokasi pos : kuala lipis pahang .


jom kite tengok [ sile contact jika berminat ] (:







okay . thats all for now .
sekarang nak kene siapkan order
1 . 35 pcs praline + almond .
2. 50 pcs lolichoc [ love ]
3 . 18 pcs rose praline [ colorful ]
4 . 5 pcs oreo chocolate .


so, ta taaaa . ... nanti aku update lagi order yang terbaru ...




Thursday, May 12, 2011

giveaway 'saya suka kuih' ... yeay.!!

assalamualaikum (:

hye sume . hari ni nak story tentang satu giveaway ni .
jap cop . sebelum tu nak cite yang terbace tentang giveaway ni kat
blog zana villa . slalu tgok blog ni
sebab de resipi yang best² . hihihi .


okay² . sekarang nak cite tentang giveaway ni .




firstly , trang tang tang giveaway ni tentang kuih . giveaway ni
dari tuan blog ni , kak ina . for those who are interested to join ,
boleh la join . gi tgok syarat syaratnye ye . (:
jangan lupe . tarikh luput nak join pun ade kat sini .

kenape saye suke makan kuih.??
sebab ~
1 . sedapp .  kuih tradisional kite memang sedappppp!! sehingge kalah la mee sedap tu . hihi ...
2 . khasiat . kuih kite ade macam² seperti gule,santan,kelape, dll . sesuai la
ngn kehidupan kite kat malaysia ni . (:
3 . care pembuatan . semakin tradisi care membuatnye , semakin sedappp la kuih tu . (:
macam bahulu,kuih bakor,karipap dll .
4. kerane dari kecik sampei besor sekarang ni tiap pagi dan petang tak sah kalo tak
pekene kuih . dulu mase kecik mak bekalkan . sekarang cari orang yang kite
kenal , tawu die buat sedap , beli ajer . hihi (:

okay . rase nye thats all jer lah .

nyte all (:








Tuesday, May 3, 2011

fakta benar benar belake .!

assalamualaikum . (:

hye everybody. maaf ler dah lame tak update blog sebab :
1 . bizi keje.
2 . baru bayor bill tenet .
hihihi ... okay .
hopefully sume sihat cam biase la yer.


kali ni i nak kongsi fakta fakta yang best + bagus
untuk kite hidup lebih lame (: .

eyh, jap jap . sebelum tu, thnxx yer pade followers baru.

okay . dah sedie dah .


firstly, ni info fakte tentang buah buahan (:
kebanyakkan orang rakyat di malaysia ni , susah liat sikit nak
makan n amalkan buahan n sayuran sebagai menu harian .
[ termasuk i . hihihi ]
sepatutnye, nilai camtu diterapkan dari kecik lagi
supaye bile dah besor , senang . sihat la jadinye (:

so , kali ni nak sertekan khasiat dan faedah
yang akan kite dapat dari buahan dan sayuran tersebut .

1) buah tomato .
    > ade vitamin A, B1, dan C.
    > dapat membantu kite dalam membersihkan hati n darah kite.
    > mampu mencegah banyak penyakit seperti :
      ~ gusi berdarah, rabun senja, pembekuan darah, gangguan usus, kanser payudara.
2) buah stoberi.
    > ade provitamin A, vitamin B1, B dan C.
    > kaya ANTIOKSIDA yang penting untuk melawan zat radikali.
    > memiliki kebaikan seperti :
      ~ mengubati gangguan kesihatan pada pundi kencing, anti virus, anti kanser.
3) buah epal
    > ade vitamin A,B dan C.
    > banyak membantu dalam mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
    > baik untuk :
      ~ anti kanser, mengurangkan nafsu makan yang terlalu besar . hihi . bagus ni!!
4) buah nanas.
    > mengandungi vitamin B dan C
    > mencegah daripada terkena serangan jantung dan strok.
    > baik untuk :
      ~ menyembuhkan luka, menyembuhkan kesan infeksi pada saluran pencernaan.
[ buah nanas ni bukan lah tajam semate taw (:  ]

5) buah mangga
    > ade vitamin A,E dan C.
    > boleh bertindak sebagai sterilisasi.
    > membantu membersihkan darah.
    > mampu mengawal atau merawat pelbagai penyakit seperti :
      ~ bau badan di bahagian bahagian tubuh , menurunkan suhu panas badan ketika demam.

6) buah pir.
    > ade vitamin C dan provitamin A.
    > mengandungi anti oksida yang baik untuk jage kesihatan tubuh.
    > baik untuk :
      ~ mengurangkan demam panas badan, menghilangkan kahak, mencegah kanser payudara. 



haa , so lepas dah tawu serbe sedikit info ni , 
hopefully sumer [ termasuk aku ] dapat mengamalkan makan buahan 
yang sihat sihat ni untuk tubuh badan kite jugak. 
lagi bagus kalau info fakta ni di kongsikan dengan lebih ramai orang taw. (: 
kalau korang tengah jalan jalan kat mane mane mall , 
de orang jual sebungkus or secawan buah dalam rm1 or rm1.50 ke kan,
boleh la korang beli wat jadi jajan korang dari g beli 
kopok kopok yang banyak msg tu kan. 
yela, kalau nak beli sebijik , then nak kupas sendiri tu jawapnye, 
tak terkupas la gamaknye . [ aku ler tu ] hihihi .  




so , tu je lah untuk entri kali n malam ni .
esok esok menjelma entri lain lak yer .

sebelum tu , nak tanye , sape nak order coklat sempena hari ibu ,
sila email or contact me by email as soon as possible.
p/s: kalau banyak permintaan , i akan wat potongan diskaun
taw . ^___^ . so, cepat cepat order yew .

tataaa . gudnite . assalamualaikum. (:












Sunday, April 10, 2011

cokLaT² !!!

assalamualaikum .. (:

i sedar dah lame tak update . =_= !
maap lah ye . bukan sengaje , tak sengaje taw .
sebab sibuk bizi ngn wat coklat and kerja part time .

okay . kali ni nak cite tentang ordering yang aku dapat sepanjang minggu lepas .

fuhhh . penat! ...

alhamdulillah , thnxx a lot pade yang order .
hope u oll puas hati . (:
next time boleh order lagi .


.
.
.


firstly , nak cite tentang yang ni .




ordering kali ni datang dari satu member di facebook .
name : farhana .
niat : bagi kat bf die . (:
special request : filling badam + using dark chocs .
this one i pos ke kelantan .
sweeeeet jew . hihi . hopefully u oll bahagie sentiase eyk .
thnxx for order from me .



.
.
.




okay . kali ni nak cite tentang ni plak .


okay . kali ni repeat order dari cousin i .
die memang request coklat sume .
die tak suke de milk chocolate .

disebabkan die mak buyung , i wat cepat² sebab tak nak
nanti anak die lahir meleleh leleh je air liur sebab mak die
ngidam . hihihi ....

thnxx yaw for this order .
oh yew , kali ni i letak badam sebijik seketul besarrr punye .
puas sikit nak makan + sedapppp . (:



okay . that's all for today .

next time i update lagik yew .

ti tuu . (:

p/s : thnxx for reading this entry . don't forget to order from me . (:

















Friday, April 1, 2011

new things .!!

hye hai .
assalamualaikum ...
hopefully sume sihat di samping coklat  tersayang . (:
thihi .

okay . tajuk kali tentang new things kan .
selain dari coklat kan , of kos aku ade aktiviti lain .
sampai dah mase nak kongsi kongsi . hopefully bergune la
soooo , nak kongsi sikit bende baru ni .
actly , baru tak baru sangat la .akui je yang baru berkesempatan nak tengok
tengok kat lam buku resepi ni .

tengok cam bestttttttttt sangat .
sebab sedap or tak sedap depends on kite nye bahan .
dah tu , nak sedapppp , kite leh la letak seafood memanjang , or
resepi asal die ayam .


Casserole .????!!

Pernah dengar .? pernah tawu tak ape bende ni .?
Haaa , kat sini aku nak kongsi sikit ape bende tu casserole. okay . terma casserole  ni sebenarnya berasal dari perancis dan boleh digunakan untuk dua perkara.

1)      Maksud pertama ialah bekas memasak yang agak dalam dan bertutup yang di buat daripada besi atau apa-apa sahaja bahan yang sesuai dimasak di dalam ketuhar. Bekas ini mestilah boleh bertahan pada suhu yang tinggi didalam jangka masa memasak yang agak lama. [kebanyakkan bekas ini juga dibuat cantik kerana ia juga boleh dihidangkan terus setelah dimasak].
2)      Maksud kedua ialah masakan yang telah dimasak didalam bekas ini. Bahan utama masakan jenis casserole ini boleh dibuat daripada ayam, daging, ataupun makanan laut.

Casserole ni merupakan sejenis makanan tau . hihi . kome jangan tak tawu. Casserole ni sedap sangattttttt sebab bahan bahan yang digunakan untuk menghasilkan makanan ni . mudah untuk disediakan lagi lagi time ramai ahli family balik rumah kan .
lagi satu , sangat sesuai untuk majlis majlis kenduri .







So, sekarang sampai dah masa nak kongsi  resepi casserole ayam thyme berkrim .

Bahan-bahan :
1       biji       bawang besar [ cincang kasar ]
4       ulas     bawang putih [ dicincang ]
500  gram   ayam [ bahagian dada , potong dadu ]
1      tsp       tepu ng gandum
2      helai    daun bay
1      tbsp     herba daun thyme
1      tin        candawan butang [ potong dadu ]
1      tsp       parsley [ dicincang ]
1      btg      leek [ hiris nipis ]
1      cup     stok ayam
1      cup     krim
Garam
Lada putih
6      biji      ubi kentang [ rebus , hiris nipis ]
50   gram   keju parmesan
150 gram   keju mozzarella

Cara – caranya :
1)      Tumis bawang putih dan bawang besar.
2)      Masukkan ayam dan biarkan masak seketika.
3)      Masukkan tepung dan gaul rata.
4)      Masukkan daun bay, thyme, cendawan, parsley, dan stok ayam.
5)      Kemudian, masukkan krim dan perasakan dengan garam dan lada putih.
6)      Letakkan di dalam bekas casserole.
7)      Susun ubi kentang di atas ayam dan taburkan keju.
8)      Masak di dalam ketuhar selama 15-20 minit.


so , hasil lepas dimasak , akan jadi macam ni .
act , macam lasagna kan.??
tapi ni lagi dan lebih senang , cepat .






pic ehsan goooogle . (:



okay lah . sekian dulu untuk kali ini .
hopefully u guys can try it .
next time akan di update dengan bende lain . (:

ti tuuu .
(:










Sunday, March 27, 2011

cokLaT² !!!

hye hai .
semekum . (:
haaa , kali ni nak update tentang coklat baru .
syok wo0oo . kalau si penggemar coklat tegar , konfem suke
sebab panjang . panjang cmne tu .?? haaa ,
jap g tgok gambar bawah ni ey .

firstly , thanxxx a lot to supporter mould baru ni .
tanpa wangnya , tiada lah coklat fesyen baru ni . (:
hihi .
so , jom lah i bawak u layan mata .

p/s : jangan lupa order . (:

.
.
.
.
.
.






haaaa , panjang kan coklat ni . (:
puas wo0oo makan .
nyum² (:








yang ni plak lolly love baru .
sebenarnye dah ade luv punye , tapi cam tak best lah .
tu yang order baru ni . (:
kali ni lagi besar , lebar .


.
.
.
.
.
.



so , ni short entry jew taw . sebab dah malam *pepagi bute dah ni .
hihi . ni je ade mase .
soooo , thnxxx for reading .


p/s : dont forget to order . (: